تبلیغات
سفیران سلسله الذهب نیشابور - آیا اهالی موسیقی حرام و رقص وآواز در زندگی شادترند؟
 
سفیران سلسله الذهب نیشابور
کلمه لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی. بشروطها و انا من شروطها.
آیا اهالی موسیقی حرام و رقص وآواز در زندگی شادترند؟

در كلام ائمه اطهار ـ علیهم السّلام ـ می خوانیم در لذتی كه آخرش به هلاكت ختم شود هیچ خیر و بركتی نیست پس باید شادی را دوباره با توجه به مفهوم حقیقی انسانیت، جایگاه انسان در هستی و در فرهنگ دین تعریف كنیم.

 دین اسلام كه به عنوان برترین، جامع ترین و آخرین دین، گرانبهاترین ارمغان را برای بشریت آورده است برای تمامی حالات، شرایط، سنین مختلف و... دستورات و نكات كاربردی بیان كرده است.

 

همان مقدار كه توصیه به نماز و عبادت شده، به همان مقدار توصیه به «تفریحات سالم و ورزش شده»، آن گونه كه نهی از برخی از خوردنی های حرام شده، بیشتر از آن توصیه به خوراكی ها و نوشیدنی های مفید و سالم شده و اگر امر به عزاداری كرده، در مقابل بشارت بر آسایش روانی و اجر و ثواب بر آن داده است و در كنار آن توصیه مؤكد بر شادی و نشاط شده است.


امام صادق ـ علیه السلام ـ می فرمایند: خداوند شیعیانی را برای ما انتخاب كرد كه ما را یاری می نمایند و در شادی ما شادمان و در عزا و حزن ما اندوهناك هستند.(1)


پس دین ما نه اینكه نهی از شادی نكرده بلكه امر به «شادی مشروع، پایدار و كمال آور» نموده. اما سئوال این است كه آیا هر شادی و عامل نشاط انگیزی می تواند موجب آرامش، نشاط روحی و موفقیت ما شود یا خیر؟


اگر ما تشنه بودیم و عطش بر ما غلبه كرده بود و آبی در دسترسمان نبود آیا سراغ ظرف نوشیدنی زهرآلود و كشنده در حالی كه زهر بسیار شیرین و گوارا باشد می‌رویم و آن را می نوشیم؟ هرگز. چرا كه این لذت و رفع تشنگی، لحظه ای بیش دوام ندارد و در پی آن مرگ یا عمری حسرت و اندوه را به دنبال دارد.


اسلام با اصل موسیقی مخالف نیست و آن را تحریم نكرده است. اما اگر موسیقی موجب تهییج شهوت شود و آدمی را ازحالت معقول خارج كند و تأثیر منفی در اعصاب، اخلاقیات و معنویات انسان بگذارد حرام می شود.(2) گذشته از اینكه آثار مخرب آن را هرگز نمی توان نادیده گرفت. افرادی مدعی هستند با شنیدن نوار موسیقی و رقص و... با نشاط و موفق هستند.


اولاً این تلقینی است از ناحیه خودشان و ثانیاً اثر آن زودگذر و مقطعی. جالب است اشاره ای كوتاه به آثار موسیقی در روایات و كلام اندیشمندان نماییم:


1ـ از بین رفتن بركت از اهل خانه.
2ـ مستجاب نشدن دعا
3ـ ایجاد نفاق در دل انسان
4ـ بی غیرتی و بی تفاوتی به ناموس(3)
5ـ دور شدن ملائکه از خانه (نتیجه اش ورود اجنه وشیاطین به خانه چون این دو قطب مخالفند وبا خروج هرکدام دیگری وارد می شود).

6- و...

 

حال اگر این موسیقی به همراه رقص یا تصاویر مبتذل باشد، اثر مخرب و تأثیر منفی روانی آن به مراتب بیشتر و عمیق تر خواهد بود، گذشته از اینكه رقص درمقابل نامحرم و نگاه به تصاویر محرّك از محرمات است وكیفر اخروی راهم درپی دارد.


در اینجا توجه شما را به نكات زیر جلب می نماییم:
1ـ موفقیت و نشاط در چیست كه می گوییم افرادی كه اهل استفاده از CD رقص و موسیقی و... هستند شادتر از دیگران می‌باشند. این حرف آیا مبنای علمی اثبات شده دارد یا بر اساس احساس و نتیجه گیری از ظاهر برخی افراد است؟ شما عكس این مسأله را بررسی نمایید.


قطعاً با مشاهده یك یا چند نفر نمی توان قاعده ای كلی ساخت. بله هستند افرادی كه چه بسا اهل این گونه مسایل (استفاده از نوارهای غیر مجاز و...) نمی باشند ولی بر اثر مشكلات زندگی حالت نشاط شان كمتر از دیگران است و از آن طرف افرادی كه اهل اینگونه مسایل هستند ولی به ظاهر شاد و موفق هستند ولی نمی توان نتیجه گرفت كه درباطن نیز شادكام و راضیند.


به هر حال زندگی بزرگان دین، مؤمنان واقعی و افرادی كه پایبند به احكام الهی هستند را اگر مورد بررسی دقیق قرار دهیم در می یابیم كه موفقیت، نشاط، پویایی و معنویت شان نه اینكه كمتر از دیگران نیست بلكه به مراتب در بسیاری از امور پیشرو و موفق تر هستند، به هر حال فرح قلبی، شادی درونی و موفقیت یا عدم آن ارتباطی با موسیقی و رقص و... ندارد، بلكه منشاء آن مجموعه عوامل دیگری است كه عامل اصلی موفقیت و نشاط آنها تلاش، پویایی، معنویت و عمل به احكام دین، خودباوری و جدیت در كار و برنامه ریزی صحیح است.

 

این را می توان با نگاه به زندگی بزرگان علمی وانسانهای موفق در هر عرصه ای، خواه بزرگان دینی وخواه غیر دینی وشخصیت های تاریخی مشاهده کرد. باید دید آنها چقدر از وقت خود را به این موضوعات اختصاص می دادند وجقدر را صرف کوشش وکار می کردند: ( البته سوای کسانی که موضوع کار وتلاششان موسیقی بوده، زیرا دعوا بر سر همین موضوع است) حتی آنهایی که بزرگان موسیقی در تاریخ به شمار می روند، چقدر از وقتشان صرف گوش دادن وتفریح با موسیقی شده وچقدر صرف تولید و پیشرفت واختراع سبک  در موسیقی شده است؟


2ـ نكته بسیار كلیدی و اساسی در بحث لذت ها (كه مورد قبول همگان می باشد) این است كه اولاً آیا هر لذتی برای ما دارای ارزش است، و ثانیاً هر ابزار و وسیله ای كه بتواند ما را به نشاط و لذت برساند، آیا صحیح است از آن بهره مند شویم؟


جواب سئوال اول این است كه لذت 2 قسم هستند: لذات ماندگار و لذات زودگذر. بسیاری از لذت ها ظاهری خوش و شیرین دارند اما این اثر، یا گذرا و لحظه ای است و آثار روحی روانی زیانبار داشته و نگرانی هایی به دنبال دارد كه موجب عذاب وجدان و... می شود. پس لذت حقیقی در آن است كه اثری جاودانه، معنوی، آخرت و بهشت ساز داشته و در عین حال همراه با نشاط و پویایی ظاهری و باطنی گردد نه فقط ظاهری. (دنبال لذتی باشیم كه پس از آن بگوییم خوش گذشت و خوش ماند تنها خوش گذشت نباشد والاّ خوش نیست).


و جواب سئوال دوم اینكه هر عاقلی بهره مندی از هر وسیله ای برای رسیدن به لذت را مخالف عقل سلیم و وجدان واقعی می داند.
3ـ فراموش نكنیم كه متأسفانه گاهی اوقات آثار و ثمرات عبادات ما، در اثر غفلت و بی توجهی به دستورات الهی و انجام گناه از بین می رود و از این روی آثار سازنده عبادت و نماز، بسیار كم رنگ می شود. و مهمتر از همه اینكه، دعا و نماز فقط در كلام نیست بلكه واقعیت این است كه باید كلام و قلب و عمل با هم همراه باشند تا عبادت كامل و حقیقی انجام شود.


4ـ چگونه می توان در ظرف پاك و تمیز، هم عسل لذیذ مصّفا ریخت و هم زهر كشنده و توقع داشته باشیم كه با خوردن آن، اثر سلامتی، تحرك و نشاط را نتیجه دهد؟ آیا می توان گناه و بی توجهی به دستورات الهی را در كنار عبادت، در ظرف دلمان كه امانت الهی است قرار دهیم و از آن، اثر موفقیت، معنویت و رضایت الهی را به دست آوریم؟!


5ـ معنویت اگر با نشاط همراه شود معجونی پدید می آید بی نظیر.


البته حقیقت این است كه اگر معنویت و عبادت، واقعی باشد، خودش نشاط آور است چرا كه در واقع خود دین ما را به نشاط، حتی شوخی با دوستان، معطر نمودن، زیبایی و توجه به نظافت و... و نیز مراعات آداب زیبای اجتماعی، امر نموده است.


مشكل ما این است كه یا در معنویت تندروی می كنیم یا در شادی و نشاط، اگر حدّ تعادل را هم در معنویت و هم در نشاط مورد توجه قرار دهیم و شادی و مجالس تفریح و مهمانی خود را به گناه تبدیل نكنیم و حدّ و حریم توصیه شده دین را مراعات نموده و عمل نماییم، نتیجه ای مطلوب و ماندگار به دست می آوریم، مشروط بر اینكه مراقب غفلت ها و وسوسه های شیطانی در تمام لحظات باشیم.



نكته پایانی همانگونه كه گفتیم لذتی خوب است كه پایدار، كمال آور و مشروع باشد. لذتی كه در پی آن ضررهای دنیوی (ناسازگاری در روابط اجتماعی و خانوادگی، فرار دختران، بی حجابی، عصیان در برابر حق و...) و نیز عقاب اخروی باشد در واقع لذت نیستند. در معارف ما زندگی به خط مرگ پایان نمی پذیرد مرگ تنها پلی است كه ما را به عالمی بزرگ‌تر و نامحدود و واقعی می رساند.

 

آری كسانی كه به این بینش نرسیده اند، طوری برای شادی‌های خود برنامه ریزی می كنندكه خود را از لذتها وخوشیهای جاودان سرای اخرت محروم می كنند. آنها خوشی را در محدوده دنیای مادی تعریف می كنند. كسی كه به استمرار زندگی تا آخرت توجه دارد، خوب می فهمد كه خوشی باید مشروع و در چهارچوب شرع باشد. بنابراین چه بسا لحظه هایی را بتوان در این دنیا شاد شد و اما در آخرت كه پایدار است ناشاد بود.


در كلام ائمه اطهار ـ علیهم السّلام ـ می خوانیم در لذتی كه آخرش به هلاكت ختم شود هیچ خیر و بركتی نیست پس باید شادی را دوباره با توجه به مفهوم حقیقی انسانیت، جایگاه انسان در هستی و در فرهنگ دین تعریف كنیم.


اگر لذتِ ترك، لذت بدانیم دگر لذت تن بلذت نخوانیم


دوست عزیز پیروی از دستورات الهی (نماز، حج، خمس و...) برای انسان نورانیت می آورد و خروج از اوامر الهی (گناه و...) باعث هدر دادن سرمایه وجدان، فطرت و نورانیت هایی است كه از طریق پیروی از دستورات الهی به دست آورده ایم. پس كسی كه هم اهل نماز است و هم اهل موسیقی حرام و... در واقع سرمایه معنوی و وجودی خود را به حراج گذاشته و نمی داند چه می كند.

 





نوع مطلب : خبر، 
برچسب ها : آیا اهالی موسیقی حرام و رقص وآواز در زندگی شادترند؟،
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


مطالب اخیر
موضوعات
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

سفیران سلسله الذهب نیشابور

شکوه سرخ

هیئت رزمندگان اسلام نیشابور

موسسه قرآنی سلسله الذهب خراسان رضوی

شهدای گمنام نیشابور

مجمع حامیان ولایت نیشابور

 شاهدان سلسله الذهب نیشابور .شهدای مسجدجامع نیشابور

شهیداندرود

یاران عاشق . شهدای ینگجه سرولایت نیشابور

مدرسه عشق

شهدای اصناف وبازار یاران سلسله الذهب

سفیران نبی اکرم شهدای شهرک بهداری وفرهنگیان نیشابور

شهدای فدیشه نیشابور

شهدای بار

شهیدان خروین ( فرستادگان رضا )

ستارگان خاک باغشن

شهدای خرمبک

سردار شهید نورعلی شوشتری

سردار شهید عبدالحسین برونسی

سردار شهید محمد جواد مهدیان پور

سردار شهید علی دشتی

سردار شهید علی اکبر بشنیجی

سردار شهید محمد علی قدمیاری

سردار شهید کریم اندرابی

سردار شهید حسین دهنوی

سردار شهید محمد حصاری

سردار شهید عباس یوسفی

سردار شهید احمدرضا رحمتی

سردار شهید سید احمد عابدی

سردار شهید سید قاسم موسوی

سردار شهید ابراهیم رودیان

سردار شهید محسن قاضی

سردار شهید عباس خواجه بچه

سردار شهید محمد ابراهیم دامنجانی

سردار شهید سید محمود حسینی ادیب

سردار شهید محمد علی فخریان

سردار شهید همتی

سردار شهید عباسعلی دهنوی

سردار شهید علی اصغر اسدی

سردار شهید علی صادقی

سردار شهید غلامرضا باخدا

سردار شهید رمضانعلی پیرانی

سردار شهید ابوالفضل غفورزاده

سردار شهید حسن فیوجی مقدم

سردار شهید قربانعلی سرچاهی

سردارشهید سیداسماعیل حسینی ثانی

سردار شهید محمد صادق قدسی

سردار شهید احمد ترشیزی

سردار شهید مصطفی مشکیان

  امیر خلبان شهید عزیز الله جعفری

www.rovzane.com
سایت رسمی سربازان اسلام; www.sarbazaneislam.com